|

„A csoport biztonságos terét együtt hozzuk létre”

Mi tart meg egy közösségben? Mitől válik egy csoportfolyamat valóban sikeressé? A Gyökerek és Szárnyak Alapítvány (GYSZA) ALUMNI – Szolidaritás közösségi programja ezekkel a kérdésekkel indul, középpontjában pedig a hosszútávú szakmai-személyes kapcsolódások, az egymástól tanulás és a lehetséges együttműködések állnak. Az ALUMNI egy olyan formálódó közösség, ahol a bizalom és a biztonságos tér közösen megteremtett erőforrás.

Mitől érezzük magunkat valóban biztonságban egy csoportban?

A GYSZA 2025 tavaszán indított ALUMNI – Szolidaritás hálózati program támogató, tanuló-közösséget teremt olyan résztvevőkkel, akik nehéz és társadalmilag hasznos, hiánypótló munkát végeznek nők és lányok helyzetének javításáért, fejlesztik magukat és tanulni szeretnének, valamint erőforrást kovácsolni a saját, valamint társaik tapasztalataiból. A programban résztvevők a Szolidaritás Női Programunk korábbi támogatottjai, akik meghívás útján kerültek az ALUMNI programba: az Utcáról Lakásba! Egyesület, a Hiányzó Láncszem Alapítvány, a Másállapotot a Szülészetben! mozgalom, az Élmény Tár és a She for She szervezetek munkatársai és önkéntesei. Őket sok minden összeköti, egyike ezeknek, hogy mindannyian női témákat képviselnek és nőkkel vagy lányokkal dolgoznak a szervezeteikben. 

A nők biztonságának alapjával kezdődik minden egyenjogúsági kérdés. A programban résztvevők mindannyian egyetértettek abban, hogy a biztonságos tér nélkül ennek a programnak a céljai sem valósulhatnak meg. Ez nem automatikusan van, hanem tudatosan és közösen építjük, majd tartjuk fent, és ennek egyik fontos eszközei a csoportszabályok, amiket a résztvevők együtt alkotnak meg. A biztonság témáját a programban résztvevő Utcáról Lakásba! Egyesület munkatársainak iránymutatása alapján három oldalról vizsgálta a csoport, melyből egy sokszínű, mégis egyértelmű biztonság-térkép rajzolódott ki:

Mi nyújt biztonságot?
titoktartás, én-közlés, konstruktív vita, STOP-jelzés, határok tisztelete, passzolás lehetősége, rugalmas jelenlét
Mi működik jól?
humor, „egy lépést előre – egyet hátra” ön-szabályozás, spontán segítség, írásban rögzített kommunikációs normák
Mi rombol?
kötelező megszólalás, vezetés nélküli „szétfolyó” folyamat, külső zavaró ingerek, ítélkezés

A biztonságos térben nem kell félni a konfliktusok megjelenésétől, így lehetségessé válik az azokból való tanulás is. Fontos, hogy mindenki így érezze és e mentén vegyen részt: itt van helye és hangja. Az egyik résztvevő szavaival:  „A pozitív példa ragadós – láncreakciót indít el.” 

A program elején különösen hangsúlyos, hogy a formálódó közösség képessé váljon arra, hogy megteremtse és fenntartsa a biztonság érzését. Ez a biztonság nemcsak azt jelenti, hogy mindenki szabadon beszélhet, hanem azt is, hogy van tér a csendnek, a megérintő történeteknek, az elérzékenyülésnek. A facilitátor felelős a folyamatért, de nem egyedül az ő feladata a keretek fenntartása, hanem a közösség együtt dolgozik ezen, ebben segítenek a közösen kialakított csoportszabályok. Mindez különösen fontos akkor, amikor érzékeny témák kerülnek elő – legyen szó társadalmi igazságtalanságokról, női traumákról vagy a saját szervezeti kihívások és kudarcok megosztásáról.

Az ALUMNI program célja: tanulni egymástól és együtt fejlődni

A GYSZA támogatóként mindig hosszú távú, bizalmi kapcsolatokat és együttműködéseket épít az általa támogatott szervezetekkel. Az ALUMNI-val célunk, hogy a már korábban általunk támogatott szervezetek most egymással is megismerkedhessenek és megalapozzák szakmai kapcsolataikat. A közös munka hozzájárul a munkatársak szakmai és személyes fejlődéséhez, és elindíthat a résztvevő szervezetek közötti együttműködéseket is.

Az év során a résztvevők:

  • egymás szervezeteihez látogatnak,
  • tapasztalatokat cserélnek,
  • közösen reflektálnak a kihívásaikra,
  • és akár egy közös projekt-tevékenységet is elindíthatnak.

Részvételi filmezés, Dajer közösségi tér

A programban nemcsak belső munkára van lehetőség, hanem új módszerekkel való találkozásra, kísérletezésre is. Haragonics Sára dokumentumfilm-rendező például a részvételi filmezés lehetőségeit hozza be a csoportba, ahol a résztvevők nemcsak szereplők, de a narratíva alakítói is lehetnek. Miklusicsák Aliz a Dajer Alapítványt mutatja be, amelynek missziója a 40 feletti nők láthatóságának növelése. Közösségi terükben tematikus beszélgetéseket, kiállításokat és egyéb programokat szerveznek, melyek középpontjában a szabadság, az öntudat és a kreativitás áll.

Szolidaritás, nem ítélkezés– közös lépéseink egymás felé

Az ALUMNI szellemisége nem csupán abban rejlik, amit csinál, hanem ahogyan. A 3-4 órás, személyes alkalmakat Benedek Gabi, a GYSZA munkatársa gondozza és facilitálja odaadással, szeretettel, és sok apró figyelmességgel, finomsággal. Szeretné, ha ezek az alkalmak feltöltenék a résztvevőket, egyre értékesebbnek éreznék a saját munkájukat és a Molnár utca 26. közösen kialakított tere ebben is tudna segíteni. Egy olyan térré válna, ahol a női erő, a szabadság és a bizalom ne csak szavak, hanem átélhető tapasztalat legyen! A résztvevők mind elkötelezetten hisznek abban, hogy a társadalmi változás közös ügy – és ebben a munkában nem kell egyedül lenni.


Írta és a fotókat készítette: Simay Dóra

Hasonló bejegyzések